Úgy tűnik, a manapság egyre nagyobb figyelmet övező környezetvédelmi politika a légiközlekedést is elérte. A KLM nemrég bejelentette, hogy a Brüsszel-Amszterdam közti napi öt járatból egyet vonattal vált ki.
Jogosan tehetnénk fel a kérdést: egy 200 km-es távolságon miért kell egyáltalán légiforgalom. Amszterdam jelentős csomópont a transzatlanti közlekedésben, így a legtöbb utas a csatlakozások miatt veszi igénybe ezt a vonalat. Ezért van létjogosultsága az ilyen kis távolságú járatoknak.
Nyilván környezetvédelmi szempontból az egyik legnagyobb károsanyag-kibocsátással is jár (1 km-re lebontva) mindez. Éppen emiatt (is) döntött így a holland légitársaság, hogy jövő évtől az egyik járatot ezentúl vonattal helyettesítik.
Már eddig is közlekedett közvetlen vonat Brüsszel és Amszterdam reptere között. A menetidő jelenleg 2 óra 11 perc, az új járat 2 óránál kevesebb idő alatt teszi meg a távolságot.
A Thalys és az NS vasúti társaság üzemelteti ezeket a vonatokat, velük működik együtt a KLM. Minden szempontból ugyanazt a szolgáltatást kapják az utasok a vonaton, mint a repülőn.
A jövőben vélhetően nem lesz egyedi ez az eljárás. A mostanság felkapott klímavédelem jegyében nagyobb lesz a nyomás a légitársaságokon, hogy a kis távolságú járatokat – ahol lehet – vonatokkal váltsák ki. Nyilván ehhez gyors vonatokra és a vonat-repülőgép átszállási idő minimalizálására van szükség!