loading...
Mobiltelefon a  repülőgépen

Mobiltelefon a repülőgépen- A gépeken történő mobilhasználat a mai napig vita tárgyát képezi, de a válasz egyelőre nem született meg. Biztonsági kockázat azért merül fel, mert 3000 méteres magasságban a telefon erősebb jeleket sugároz, amelyek bezavarhatnak a gép működésébe

Mobiltelefon a repülőgépen- Mi a kockázat?

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség szerint azonban az elektromos eszközök használata veszélytelen, de ezek engedélyezése vagy tiltása az adott légitársaság feladata.

Ahogy a légitársaságok megpróbálnak lépést tartani a folyamatos fejlődésben lévő technológiákkal, a gépeken történő mobilhasználat a mai napig vita tárgyát képezi. A megszokott procedúra szerint a légiutas-kísérő elmondja, hogy tegyük készülékünket repülőgép üzemmódba. De mégis mi történik, ha nem tartjuk be az utasításokat? A válasz sajnos nem is olyan egyszerű…

Vegyük először a kezdeti kutatásokat. A mobilhasználat fő veszélyforrása a 3000 méteres magasságban az eszköz által szétküldött és vevőtornyok által felerősített jelben rejlik. Ez könnyen túlterhelheti a földi hálózatokat, ugyanakkor elektromos eszközhasználat miatt még soha nem következett be légi katasztrófa.

Mit mondanak a mérnökök?

Mobiltelefon a repülőgépen- A Boeing egyik mérnöke szerint valószínűtlen, hogy pusztán mobilhasználat miatt következzen be katasztrófa. A probléma inkább a repülőgép elektronikus rendszerének megzavarása, amit a pilótáknak orvosolni kell a repülés kritikus fázisai alatt. Ilyen holtpont például a le- és felszállás. Mindkét folyamat különös odafigyelést igényel a pilóták részéről.

A modern technológia rohamos fejlődésével azonban ezek a kockázatok egyre jelentéktelenebbek.
Tulajdonképpen az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség már 2014-ben kijelentette, hogy az elektromos eszközök abszolút veszélytelenek, de mindig az adott légitársaság dönti el, hogy a gép elektromos rendszerét befolyásolja-e a mobilkészülékek által felerősített jel, vagy sem.

Engedélyeznek hívásokat repülés közben? 

Ennek köszönhetően számos légitársaság engedélyez kimenő és bejövő hívásokat is útközben, a fedélzeten megtalálható szolgáltatókon keresztül, mint például az AeroMobile vagy az OnAir. Ezek a szolgáltatók a legjelentősebb légitársaságok rendelkezéseire állnak, mint például az Emirates, a Virgin, a British Airways és még vagy 27 különféle társaság. Az OnAir például a világ Airbus A380-flottájának több mint a felét kapcsolja össze.

Ennek ellenére a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal tiltja a repülés közbeni kimenő- és bejövő hívásokat. „ A telefonhívásokat az FAA és FCC szervezetei által felállított szabályok korlátozzák.”

Egy 2012-es kutatás azonban azt is kimutatta, hogy a szolgáltatók által a fedélzeten elhelyezett apró bázisállomások (ún. pikocellák) nem keltenek zavart a gép működésében. Ezek segítségével az utasok bátran használhatják készülékeiket.

„Az egyre modernebb technológiák már védve vannak a zavaró jelektől”

Mobiltelefonozás a mozgólépcsőn

Mobiltelefonozás a mozgólépcsőn

Jelenlegi szabályzat

Mobiltelefon a repülőgépen- A jelenlegi szabályzat több, mint húsz éve van érvényben, a mobilhálózatok védelmének érdekében- olvashatjuk a szervezet honlapján. „Az új technológiának köszönhetően megakadályozhatjuk a jelekkel és hálózatokkal kapcsolatos zavarok kialakulását. A rendszer már a világ számos országában érvényben van, eddig problémák nélkül. Mindez pusztán technikai kérdés; ha a technológiát érvénybe helyezik, a légitársaságok olyan eszközhasználati szabályzatokat alakíthatnak ki, amilyeneket csak akarnak.

Mégis végre mikor intézhetünk hívásokat repülés közben? A válasz tehát közel sem egyszerű. Amennyiben a Hivatal elfogadja az új szabályzatot, a légitársaságok utasaik véleményét kikérve dönthetnek a hívások, szöveges üzenetek és az adatforgalom használatának engedélyezéséről. 

Többet olvasnál? Nézz körbe a blogunkban: Blog

TravelHunter Közösség – Csatlakozz

Csatlakozz Facebook csoportunkhoz, hogy értesülj az ajánlatokról! 

Facebook oldalunk

Instagram

Youtube